Problemy rynku transportowego między Ukrainą a Polską
Eksperci: Rządy Polski i Ukrainy powinny zharmonizować normy prawne i standardy dotyczące transportu międzynarodowego, aby złagodzić napięcia w tym obszarze. Napięcie między Ukrainą a Polską w sektorze transportu międzynarodowego może trwać nawet 10 lat, jeśli Ukraina nie zacznie aktywnie wdrażać standardów UE, korzystając z polskiego doświadczenia w integracji europejskiej. Podczas okrągłego stołu zorganizowanego w Warszawie, ukraińscy i polscy eksperci ds. transportu dyskutowali o możliwościach reformy ukraińskiego systemu transportowego. Główne dyskusje koncentrowały się na potrzebie szybkiego wdrożenia standardów UE w celu uniknięcia dalszych konfliktów między przewoźnikami w obu krajach.
Spis treści
Współpraca biznesu i rządu w celu wdrożenia zmian
Kierownictwo Związku Ukraińskich Przedsiębiorców (SUP) wezwało ukraińską i polską społeczność biznesową do opracowania konkretnych propozycji przyspieszenia reform. Dyrektor wykonawczy SUP Kateryna Hlazkova podkreśliła, że opóźnianie reformy sektora transportowego może prowadzić do wieloletnich opóźnień.
Jaką formę organizacji wybrać przy otwieraniu firmy w Polsce?
Kateryna Glazkova zaproponowała stworzenie wspólnej platformy wymiany doświadczeń i transferu wypracowanych inicjatyw do rządów obu krajów.
Przedsiębiorcy nie mogą czekać 10 lat na reformę ukraińskiego sektora transportowego
Konrad Popławski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich, zauważył, że na początku wojny na pełną skalę nastąpiła liberalizacja rynku transportowego między Ukrainą a UE, która, choć konieczna, była nieprzygotowana dla obu stron. Szybkie otwarcie rynku bez odpowiedniej kontroli stworzyło nierówne warunki dla przewoźników i zrodziło mity i nieporozumienia, które wpływają na konkurencję między ukraińskimi i polskimi firmami transportowymi.
Potrzeba równych szans dla przewoźników
Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transportu RP, podkreślił znaczenie stworzenia równych szans na rynku transportowym dla przewoźników z Ukrainy i Polski. Według niego, w kontekście spowolnienia wzrostu gospodarczego w UE, nawet niewielkie zmiany w popycie na transport mogą być krytyczne dla polskich małych przewoźników.
Dołącz do naszego kanału Telegram, naszej strony na Facebooku i Instagramie. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami.
W związku z tym Wroński inicjuje opracowanie jasnych zasad, które będą uwzględniać zarówno interesy polskich, jak i ukraińskich firm transportowych.
Wykorzystanie europejskich standardów w celu złagodzenia napięć
Doświadczenie Polski w integracji europejskiej sugeruje, że wdrożenie standardów UE może znacznie poprawić warunki na rynku transportowym. Wśród kluczowych środków, które mogą pomóc Ukrainie zbliżyć swój sektor transportowy do standardów europejskich, można odnieść monitoring transportu i unifikacje standardów.
Monitorowanie transportu SENT
Ukraina wprowadziła już elektroniczne listy przewozowe, co upraszcza przepływ dokumentów, ale wykorzystanie polskiego systemu monitorowania transportu SENT poprawi kontrolę i zwiększy przejrzystość.
Ujednolicenie standardów
Stworzenie wspólnych standardów dla przewoźników, takich jak ujednolicone zasady ustalania cen i raportowania, zmniejszy różnice w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce i na Ukrainie.
Przewidywane zmiany od 1 listopada 2024
Od 1 listopada 2024 r. Polska wprowadzi obowiązek korzystania z systemu SENT dla wszystkich przewoźników towarów, w tym przewoźników z krajów spoza UE. Innowacja ta ma na celu uregulowanie problemów rynku transportowego wynikających z braku ujednoliconych standardów. Zmiana ta stworzy przejrzyste środowisko dla ukraińskich firm transportowych, ułatwiając im dostosowanie się do europejskich wymogów.
Wyzwania dla strony ukraińskiej
Z kolei Andrzej Rudka, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, podkreśla, że dla Ukrainy ważne jest zrozumienie wymogów UE i szybkie dostosowanie się do nowych warunków. Strona ukraińska powinna przyspieszyć tempo reform, gdyż spowolnienie tego procesu może skutkować utratą preferencyjnego traktowania na rynku europejskim.
Polscy i ukraińscy eksperci jednogłośnie popierają pogląd, że wprowadzenie europejskich standardów w ukraińskim sektorze transportowym jest niezbędne. Jest to kluczowy krok w kierunku zmniejszenia konfliktów na rynku transportowym i przyspieszenia integracji europejskiej Ukrainy.
Zobacz też: Związek Ukraińskich Przedsiębiorców otworzył biuro w Polsce
Przyspieszenie reform przyczyni się do rozwoju sektora transportowego, zapewni stabilność i stworzy nowe możliwości współpracy z Polską, pomagając Ukrainie stać się pełnoprawnym uczestnikiem rynku europejskiego.