Polskie szkoły mogą przyjąć nawet 150 tysięcy uczniów z Ukrainy
Od września 2024 roku polskie szkoły mogą przyjąć nawet 150 tysięcy uczniów z Ukrainy. Wzrost liczby ukraińskich uczniów stawia polski system edukacyjny przed wieloma wyzwaniami, zarówno logistycznymi, jak i adaptacyjnymi. W artykule przedstawimy, jak polskie szkoły mogą sobie z tym poradzić oraz jakie kroki są już podejmowane, aby ułatwić integrację ukraińskich uczniów.
Podczas ogłaszania wprowadzenia obowiązku szkolnego dla dzieci ukraińskich, polska wiceminister edukacji Joanna Mucha szacowała, że liczba tych dzieci wyniesie 50-60 tysięcy. Podkreśliła jednak, że liczba ta nie będzie tak wysoka, jak sugerowały wyliczenia organizacji pozarządowych, które mówiły o ponad 100 tysiącach. Mucha powoływała się na dane uzyskane od ukraińskiego ministerstwa oświaty.
Mimo że od uchwalenia przepisu nakładającego obowiązek szkolny na dzieci ukraińskie, które przybyły do Polski po 24 lutego 2022 roku i których rodzice otrzymują świadczenie 800 plus, minęło już kilka miesięcy, nadal nie ma jasnych danych dotyczących liczby nowych przedszkolaków i uczniów objętych tym przepisem.
Jak zapisać dziecko do polskiej szkoły
Z raportu Centrum Edukacji Obywatelskiej wynika, że od września liczba ukraińskich uczniów w polskich szkołach wzrośnie o co najmniej 20 tysięcy. CEO szacuje, że 1 września liczba nowych uczniów może wynieść od 20 tysięcy do 150 tysięcy. W rejestrze PESEL UKR znajduje się 298 tysięcy dzieci, z których na 155 tysięcy pobierane jest świadczenie 800+, a 134 tysiące uczęszcza już do polskich szkół. Trudno jednak określić, ile dzieci z numerem PESEL UKR faktycznie przebywa w Polsce.
Spis treści
Przygotowanie polskich szkół na przyjęcie ukraińskich uczniów
Polskie szkoły muszą zwiększyć swoje możliwości, aby pomieścić dodatkowych uczniów. W praktyce oznacza to, że będą musieli rozbudować infrastrukturę szkolną. Przeprowadzenie adaptacji istniejących budynków szkolnych do zwiększenia ilości uczniów może odbywać się poprzez rozbudowę i budowę nowych klas. W niektórych przypadkach mówi się o budowie nowych szkół.
Dołącz do naszego kanału Telegram, naszej strony na Facebooku i Instagramie. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami.
Zwiększenie ilości przestrzeni dla nauki dzieci nie jest jedynym wyzwaniem adaptacyjnym. Nie da się uniknąć zatrudnienie dodatkowych nauczycieli. Najbardziej pilną jest konieczność zwiększenia kadry pedagogicznej, w tym nauczycieli języka polskiego jako obcego oraz asystentów nauczycieli, którzy będą wspierać uczniów z Ukrainy.
Integracja dzieci z Ukrainy w polskich szkołach
Jednym z największych wyzwań jest integracja kulturowa i językowa. Ukraińscy uczniowie muszą nauczyć się języka polskiego, aby móc w pełni uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych. Polskie szkoły podejmują szereg działań, aby ułatwić ten proces.
Kursy Języka Polskiego dla Dzieci z Ukrainy
Polskie szkoły intensywnie przygotowują się do organizacji kursów języka polskiego dla uczniów z Ukrainy. Te kursy są kluczowe dla skutecznej integracji i umożliwienia uczniom pełnego uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych. Kursy obejmują naukę podstawowych umiejętności językowych, a także wprowadzenie do kultury polskiej, co pomaga uczniom lepiej zrozumieć nowe środowisko. Współpraca z wykwalifikowanymi nauczycielami oraz wsparcie psychologiczne i pedagogiczne stanowią istotne elementy tego procesu.
Zatrudnienie dodatkowych specjalistów
- Psycholodzy i Pedagodzy: Szkoły zatrudniają dodatkowych psychologów i pedagogów, którzy mają za zadanie wspierać uczniów w procesie adaptacji. Specjaliści ci pomagają w radzeniu sobie z traumą wojenną, stresem związanym z migracją oraz trudnościami w integracji z nowym środowiskiem.
- Programy Wsparcia: Oferowane są programy wsparcia psychologicznego, które obejmują indywidualne i grupowe sesje terapeutyczne. Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w warsztatach z zakresu zarządzania stresem, komunikacji i rozwijania umiejętności społecznych.
- Wsparcie dla Rodzin: Szkoły organizują również spotkania i konsultacje dla rodziców, aby pomóc im w lepszym zrozumieniu potrzeb ich dzieci oraz w wspieraniu ich w procesie adaptacji.
Wsparcie od samorządów polskich
Samorządy odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu kryzysem edukacyjnym. Ich zadaniem jest koordynacja działań na poziomie lokalnym, w tym:
finansowanie szkół: Zapewnienie odpowiednich środków finansowych na rozbudowę infrastruktury oraz zatrudnienie dodatkowej kadry pedagogicznej;
współpraca z organizacjami pozarządowymi: Współpraca z NGO’s, które mogą dostarczać dodatkowe wsparcie edukacyjne i psychologiczne dla uczniów.
Problemy przyjęcia Ukraińców do polskich szkół
Niedobór nauczycieli jest największym wyzwaniem w procesie przygotowania polskich szkół do przyjęcia uczniów z Ukrainy w 2024 roku. Chodzi o brak wystarczającej liczby wykwalifikowanych nauczycieli, którzy mogliby prowadzić zajęcia z dużymi grupami uczniów.
Niektórzy uczniowie z Ukrainy mają trudności z adaptacją do nowego systemu edukacyjnego oraz kulturowego, co wskazuje na poważny problem adaptacyjny.
Zobacz też: Dobry Start - pomoc 300 plus. Sprawdź, jak otrzymać dodatkowe pieniądze
Polski rząd również podejmuje działania mające na celu wsparcie ukraińskich uczniów poprzez dodatkowe finansowanie placówek szkolnych. Przyznawanie dodatkowych funduszy na cele edukacyjne powołane zwiększyć zasoby systemu w obliczu wyzwania.
Przewiduje się również tworzenie programów stypendialnych, które mają na celu wsparcie uczniów z Ukrainy w trudnej sytuacji materialnej.
Przyjęcie tak dużej liczby ukraińskich uczniów jest ogromnym wyzwaniem dla polskiego systemu edukacyjnego, ale także szansą na rozwój i wzbogacenie kulturowe. Kluczowe będzie odpowiednie przygotowanie infrastruktury, zapewnienie wsparcia psychologicznego oraz skuteczna integracja kulturowa i językowa. Działania podejmowane zarówno przez samorządy, jak i rząd oraz organizacje pozarządowe mogą znacząco przyczynić się do sukcesu tego przedsięwzięcia.