Zmiany w szkołach dla dzieci z Ukrainy w roku szkolnym 2024/2025
Nadchodzące zmiany w polskim systemie edukacyjnym znacząco wpłyną na życie tysięcy ukraińskich dzieci, które znalazły schronienie w Polsce w wyniku trwającego konfliktu zbrojnego. Od września 2024 roku dzieci te zostaną objęte obowiązkiem szkolnym, co oznacza konieczność uczęszczania do polskich szkół. Decyzja ta wiąże się z nowelizacją ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy i wprowadzeniem dodatkowego zasiłku 800 plus, powiązanego z realizacją obowiązku szkolnego. Zmiany te wywołały wiele pytań i obaw, zarówno wśród rodziców, jak i nauczycieli. W niniejszym artykule przedstawiamy szczegóły nadchodzących reform oraz ich konsekwencje.
Spis treści
Obowiązek szkolny od września 2024: kto jest nim objęty?
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wiceministrę edukacji, Joannę Muchę, w nowym roku szkolnym 2024/2025, od 1 września 2024 roku obowiązek szkolny będzie dotyczył dzieci ukraińskich przebywających na terenie Polski. Obejmuje to około 50-60 tysięcy uczniów, którzy do tej pory mogli uczyć się w systemie edukacji ukraińskiej, często realizowanym online. Nowe przepisy zakładają, że dzieci te będą musiały uczęszczać do polskich szkół, co ma na celu nie tylko włączenie ich w lokalny system edukacyjny, ale także zapewnienie im dostępu do wsparcia socjalnego w postaci zasiłku 800 plus.
Nie wszystkie dzieci będą jednak objęte tym obowiązkiem. Wiceministra Mucha zaznaczyła, że uczniowie, którzy jesienią rozpoczynaliby naukę w klasie maturalnej, zostaną z tego obowiązku zwolnieni. Decyzja ta podyktowana jest tym, że w tak krótkim czasie nie byliby oni w stanie opanować całego materiału z polskiej literatury, historii oraz innych przedmiotów, które są kluczowe na egzaminie maturalnym. W przypadku tych uczniów polskie Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) będzie wspierać stronę ukraińską w organizacji matur na zasadach ukraińskiego systemu edukacyjnego.
Dodatkowe lekcje języka polskiego dla dzieci z Ukrainy
Zintegrowanie ukraińskich dzieci w polskim systemie edukacyjnym wiąże się z wieloma wyzwaniami, z których jednym z najważniejszych jest bariera językowa. Aby ułatwić dzieciom naukę i przystosowanie się do nowego środowiska, od września zostaną wprowadzone dodatkowe lekcje języka polskiego. Wcześniej dzieci te miały możliwość uczestniczenia w sześciu godzinach zajęć z języka polskiego tygodniowo, jednak na prośbę nauczycieli i opiekunów liczba ta została zmniejszona do czterech godzin. Zmniejszenie liczby godzin ma na celu zmniejszenie przeciążenia uczniów, którzy muszą adaptować się do nowego systemu edukacyjnego.
Dołącz do naszego kanału Telegram, naszej strony na Facebooku i Instagramie. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami.
Ważną zmianą jest także wydłużenie okresu, w którym uczniowie będą mogli korzystać z dodatkowych lekcji języka polskiego – z 24 do 36 miesięcy. Jest to odpowiedź na trudności, jakie napotykają dzieci z Ukrainy w nauce języka polskiego, szczególnie w kontekście różnic kulturowych i edukacyjnych między systemami polskim i ukraińskim. Uczniowie, którzy rozpoczną naukę w VIII klasie szkoły podstawowej, będą mogli zostać sklasyfikowani do szkół średnich na podstawie ocen z języka polskiego, co zwolni ich z obowiązku zdawania egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu.
Przygotowanie nauczycieli do nowych wyzwań
Wprowadzenie ukraińskich dzieci do polskiego systemu edukacyjnego wymaga nie tylko wsparcia dla uczniów, ale również odpowiedniego przygotowania nauczycieli. Wiceministra Mucha zapowiedziała, że nauczyciele będą mieli możliwość uczestniczenia w dodatkowych szkoleniach, które pomogą im lepiej zrozumieć potrzeby dzieci, które doświadczyły traumy związanej z wojną. Szkolenia te będą obejmować zarówno wsparcie pedagogiczne, jak i psychologiczne.
Co więcej, MEN planuje wykorzystanie potencjału ukraińskich psychologów, którzy przebywają w Polsce. Przyspieszenie procesów nostryfikacji ich dyplomów pozwoli na szybsze włączenie ich do pracy w polskich szkołach, co z kolei zwiększy dostępność wsparcia psychologicznego dla dzieci z Ukrainy. Wsparcie to jest kluczowe, gdyż wiele z tych dzieci ma za sobą trudne doświadczenia, które mogą wpływać na ich zdolność do nauki i adaptacji w nowym środowisku.
Jak zapisać dziecko do szkoły?
Zapisy ukraińskich dzieci do polskich szkół będą odbywać się na takich samych zasadach, jak w przypadku polskich uczniów. Rodzice, którzy chcą zapisać swoje dziecko do szkoły, muszą złożyć odpowiedni wniosek do dyrektora szkoły. W przypadku szkół podstawowych, dzieci są przyjmowane z urzędu do szkół, które znajdują się w rejonie ich zamieszkania. W innych przypadkach przyjęcie będzie uzależnione od dostępności wolnych miejsc.
W sytuacjach, gdy w rejonowej szkole zabraknie miejsc, samorządy zobowiązane są do zorganizowania dowozu dziecka do innej placówki. MEN przewidziało również środki na realizację tego zadania, co ma na celu zapewnienie wszystkim dzieciom, niezależnie od miejsca zamieszkania, możliwości spełnienia obowiązku szkolnego.
Wiceministra Mucha zaapelowała do rodziców, aby nie zwlekali z zapisaniem dzieci do szkoły i w razie jakichkolwiek problemów kontaktowali się z kuratoriami lub bezpośrednio z ministerstwem. Dla ułatwienia procesu zapisu, na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej zostaną opublikowane szczegółowe informacje w języku ukraińskim, które pomogą rodzicom w przejściu przez ten proces.
Państwo wypłaca pomoc finansową w ramach programu Dobry Start na początku każdego roku akademickiego w celu przygotowania wyprawki szkolnej.
Zobacz też: Wyprawka Szkolna 2024: o co należy zadbać
Wprowadzenie obowiązku szkolnego dla ukraińskich dzieci od września 2024 roku to ogromne wyzwanie, które wymaga współpracy na wielu poziomach – od rodziców, przez nauczycieli, po administrację państwową. Nowe przepisy mają na celu zintegrowanie dzieci z Ukrainy z polskim systemem edukacyjnym, zapewniając im jednocześnie wsparcie socjalne i edukacyjne. Kluczowe będzie jednak odpowiednie przygotowanie nauczycieli oraz zapewnienie dzieciom wsparcia językowego i psychologicznego, które pomoże im w pełni korzystać z możliwości, jakie daje polska szkoła.